Search
Close this search box.
lms

این روزها، که همه چیز به‌سرعت در حال حرکت به سمت مجازی شدن می‌باشد، تاسیس یک آموزشگاه آنلاین با همه‌ی امکاناتی که در دنیای فیزیکی وجود دارد، هدف خیلی‌ از افراد فعال در حوزه‌ی آموزش و پرورش می‌باشد. آموزشگاهی که بتوان در آن حین برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌ها به‌صورت آنلاین، به شاگردان تکلیف داد، از آن‌ها گزارش‌کار خواسته و حتی برای آن‌ها گواهینامه‌های آنلاین صادر کرد. مسلماً، وجود ابزاری که به کمک آن بتوان به شاگردان، اساتید، کلاس‌های درس و محتواهای آموزشی دسترسی داشت، در این زمینه بسیار کارآمد خواهد بود. سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS، دقیقاً همان‌ چیزی است که پاسخ‌گوی این نیاز می‌باشد. این سیستم، به‌صورت الکترونیکی و خودکار روند آموزش از راه دور را مدیریت می‌کند. با ادامه‌ی این مقاله از سایت آموزشی آن آکادمی همراه باشید تا بیش‌تر راجع به این سیستم آموزشی جذاب و کارراه‌انداز بدانید.

سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS چیست؟

سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS که مخفف عبارت انگلیسی Learning Managment System می‌باشد، نرم‌افزاری مبتنی بر وب است که به کمک آن می‌توان کلاس‌های آنلاین را مدیریت کرد. در واقع این ابزار آموزشی به صاحبان دوره‌های الکترونیکی و آنلاین کمک می‌کند تا کنترل بیش‌تری روی کلاس‌های آموزشی خود داشته باشند و بتوانند چیزهایی را که یادگیرنده به آن‌ها نیاز دارد به او ارائه دهند. هیچ تفاوتی هم ندارد که فراگیر کجا باشد و به چه چیزی نیاز داشته باشد. در هرصورت با استفاده از این سیستم آموزشی می‌توان محتوای آموزشی را ضبط کرده و در اختیار فراگیران قرار داد و از این راه کسب درآمد کرد. LMS، همچنین این امکان را به فراگیران می‌دهد تا از امکانات ارتباط دوطرفه مانند گفت‌وگو‌های رشته‌ای، کنفرانس ویدئویی و انجمن‌های بحث و تبادل نظر استفاده کنند. این سامانه‌ها می‌توانند موجب بهبود شیوه‌های آموزش سنتی و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شوند.

?? همچنین بخوانید: آشنایی با استراتژی میکرولرنینگ و مزایا و معایب آن

به کمک یک سیستم LMS چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟

به کمک یک سیستم LMS چه کارهایی را می‌توان انجام داد
به کمک یک سیستم LMS چه کارهایی را می‌توان انجام داد

صاحبان دوره‌های الکترونیکی و آنلاین به کمک سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS، می‌توانند تمام مواد آموزشی خود (شامل فیلم، عکس، متن و صدا) را در یک محل ذخیره کرده و آن‌ها را در دسترس قرار دهند. شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی آنلاین، در هرکجا و هرلحظه تنها با یک کلیک می‌توانند به این محتواها دست پیدا کرده و از آن‌ها استفاده نمایند. بااستفاده از این سیستم می‌توان گروه‌های مختلفی را بر اساس وضعیت شغلی و عملکرد افراد ایجاد کرد. این اختیار نیز برای دارندگان سیستم آموزش الکترونیکی وجود دارد که به فراگیران خود تنها یک دوره یا تعداد بیش‌تری دوره در قالب یک مسیر آموزشی تخصیص دهند. همچنین می‌توان به‌راحتی پیشرفت دانش‌پذیران را پیگیری کرده و با تشویق آن‌ها به ترفیع و توسعه‌ی آن‌ها و تیم آموزشی کمک کرد. بعلاوه، امکان مدیریت مواردی همچون ثبت‌نام کاربر، محتوا، تقویم‌ها، دسترسی کاربران، ارتباطات، گواهینامه‌ها و اطلاعیه‌ها، با کمک سیستم LMS وجود دارد.

چه کسانی به سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS نیاز دارند؟

یک گستره‌ی وسیع از سازمان‌های مختلف از مدارس، موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها گرفته تا شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌توانند از یک سیستم مدیریت آموزش مجازی یا  LMS بهره‌مند شوند. استفاده از این سیستم آموزشی با صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای موارد همچون اجاره‌ی کلاس، سیستم حمل و نقل، حقوق مدرس و همچنین هزینه‌ی چاپ و تولید مواد آموزشی همراه می‌باشد. با استفاده از یک سیستم LMS، ایجاد آموزش‌های مبتنی بر استانداردهای جهانی و همچنین ارزیابی و توسعه‌ی منظم سطح اطلاعات کارکنان برای همه‌ی تجارت‌های بزرگ، متوسط و کوچک، امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین هر نوع تجارتی می‌تواند از این سیستم آموزشی نفع برده و به کمک آن مجموعه‌ی کسب و کارش را به‌روز نگه دارد.

شاید این مقاله هم برایتان مفید باشد?
مزایای آموزش آنلاین در دنیای امروز چیست؟

مزایای استفاده از LMS برای مخاطبان چیست؟

مزایای استفاده از LMS برای مخاطبان چیست
مزایای استفاده از LMS برای مخاطبان چیست

آیا می‌دانید که یک سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS، برای مخاطبان خود اعم از کارکنان و یا دانش‌پذیران چه منافعی را به همراه دارد؟ در ادامه‌ی این بخش، برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این سیستم آموزشی را آورده‌ایم.

۱. وجود سیستمی برای اندازه‌گیری و ارزیابی آموزشی

۲. افزایش توانایی و مهارت کاربران در فراگیری اطلاعات

۳. امکان آموزش به تعداد زیادی فراگیر در مدت‌زمان کوتاه

۴. صرفه‌جویی در زمان برای دانش‌پذیران، کارآموزان و مدرسان

۵. ارائه قوی‌تر عناصر گرافیکی مانند استفاده از هنر، نمودار یا عکس

۶. دسترسی به تمام مواد آموزشی در هر ساعت از شبانه‌روز و به تعداد دفعات نامحدود

۷. امکان همکاری و مشارکت دانش‌پذیران با یکدیگر و اساتید در طول دوره‌ی آموزشی

۸. برخورداری از ماهیت‌های فوق‌العاده‌ای همچون چند فرهنگی، چند مکانی و چند ظرفیتی بودن

۹. افزایش حضور فعال فراگیران در کلاس‌های درس به واسطه‌ی وجود اتاق‌های گپ و ابزارهای اشتراکی مختلف

۱۰. بهره‌مندی حجم کثیری از دانش‌پذیران از آموزش به‌موقع با دست‌یابی به دوره‌ها یا برنامه‌های آموزشی آنلاین، از راه دور

۱۱. کاهش هزینه‌های آموزشی شامل هزینه‌ی رفت و آمد، تسهیلات کارگاه یا ابزارهای دوره آموزشی، حقوق مدرسان، اجاره‌ی کلاس‌ها

۱۲. کاهش مشکلات اداری ناشی از انجام مراحل ثبت‌نام و انتخاب واحد و متعاقب آن کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف وقت با استفاده از سیستم مدیریت آموزش مجازی

مهم‌ترین دستاوردهای استفاده از سیستم مدیریت آموزش مجازی

در نهایت بکارگیری یک سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS در کلاس‌های مجازی و الکترونیک، نتایج مطلوبی را برای استفاده‌کنندگان آن فراهم خواهد آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کاهش برخی هزینه‌های‌ آموزشی‌ با سیستم مدیریت آموزش مجازی

۲. ارتقای‌ سطح علمی دانش‌آموزان‌ و دانشجویان‌ با پیاده‌سازی آموزش الکترونیکی

۳. بالا رفتن کیفیت‌، دقت‌ و صحت‌ مطالب‌ درسی‌ و علمی‌ با سیستم مدیریت آموزش LMS

۴. یادگیری الکترونیکی سریع و به موقع و دستیابی به حجم انبوهی از اطلاعات در زمان بسیار کوتاه

۵. سهولت دسترسی به حجم بسیار بالایی از اطلاعات و دانش‌های‌ موجود با کمک آموزش مجازی در جهان

۶. بهبود چشمگیر کیفیت‌ یادگیری با نرم‌افزار یادگیری الکترونیکی‌ و بالاتر رفتن آموخته‌های‌ دانش‌آموزان‌ و دانشجویان‌

۷. ارائه‌ی دوره‌های آموزشی ضروری به کارمندان فعلی در سازمان‌ها و حصول اطمینان از این‌که آن‌ها مهارت‌های شغلی موثر را در خود پرورش می‌دهند، از تغییر محصولات شرکت اطلاع دارند و از دانش مرتبط با شغل خود برخوردار هستند.

سخن آخر

در این مقاله آکادمی آموزش آنلاین آن آکادمی به معرفی و بررسی سیستم مدیریت آموزش مجازی یا LMS پرداختیم و از مزایای آن صحبت کردیم. گفتیم که این سیستم آموزشی، امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و بحث آموزش از راه دور در تمام زمینه‌ها از تحصیل تا کسب و کار را پوشش می‌دهد. در حال حاضر انواع مختلفی از سیستم‌های LMS توسط شرکت‌ها و آموزشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از Moodle، Blackbaord Learn و Schoology برای آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و Captivate Prime، Docebo LMS، TalentLMS، iSpring Learn و eFront به‌عنوان سیستم‌های مدیریت آموزش تجاری. آن آکادمی، یک آکادمی آنلاین با تمرکز بر آموزش‌های تخصصی، کاربردی و ویژه می‌باشد که در پی آن است تا بستری را برای فعالان حوزه‌های مختلف فراهم آورد تا آن‌ها را به سمت یک حرکت اقتصادی، اجتماعی و حل مسائل پیچیده‌تر سوق دهد.

در اینستاگرام

پیج ما را دنبال کنید!

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

داستان من و آن آکادمی

داستان من و آن آکادمی

تدریس موثر و اثربخش، از مهم‌ترین مولفه‌های آموزشی می‌باشد که تاثیر زیادی بر موفقیت فراگیران دارد. نتایج تحقیقات مختلف، حاکی

مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *