Search
Close this search box.

آشنایی با چند راهکار موثر برای تقویت حافظه و یادگیری سریع

آشنایی با چند راهکار موثر برای تقویت حافظه و یادگیری سریع

زندگی هر انسانی با چالش و سختی‌های فراوانی همراه می‌باشد. فشارهای مالی، کاری، زندگی شخصی و …، از جمله چالش‌هایی هستند که به نحوی سلامت ذهن و روان افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و موجب حواس‌پرتی، افسردگی و هزاران مشکل دیگر می‌شوند. اما یکی از مشکلاتی که امروزه و در بحث سلامت روان، افراد زیادی با آن مواجه هستند، ضعف حافظه و حواس‌پرتی است. از آنجایی که میان تفکر بهتر و حافظه‌ی قوی‌تر با یادگیری سریع، ارتباط مستقیم وجود دارد، ممکن است به این فکر بیافتید که با کمک روش‌هایی آن را تقویت کنید. البته برای این‌کار نیازی نیست که تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. فقط کافی است تا از چند روش ساده برای حل این مشکل استفاده کنید. با ادامه‌ی این مقاله از سایت آموزشی آن آکادمی همراه باشید تا با چند راهکار مفید و موثر برای تقویت حافظه و یادگیری سریع آشنا شوید.

۱. خواب کافی داشته باشید

اولین راهکاری که برای تقویت حافظه و یادگیری سریع به شما پیشنهاد می‌شود، خواب کافی است. خواب یکی از اصلی‌ترین ارکان سلامت است؛ چه روان و چه جسم. به هم ریختن چرخه‌ی خواب، می‌تواند عملکرد طبیعی سیستم بدن را مختل نماید. حافظه، یادگیری، بنیه، سلامت عمومی و روحیه، همه و همه تحت تاثیر مستقیم مدت و کیفیت خواب هستند. افرادی که زندگی پرمشغله‌ای دارند، معمولاً به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند و این کم‌خوابی در توانایی شناختی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. داشتن ۶ الی ۷ ساعت خواب در شبانه‌روز تاثیر شگفت‌انگیزی بر حافظه می‌گذارد. کسانی که چرخه‌ی خواب مناسبی داشته باشند، پس از چند روز متوجه تاثیر آن بر حافظه خواهند شد. لذا توصیه‌ی مشترک تمام روانشناسان در این زمینه، قرار دادن استراحت در اولویت می‌باشد. این کار به تقویت حافظه‌ی کوتاه‌مدت و بلندمدت شما کمک بسیاری خواهد کرد.

۲. تاثیر ورزش بر تقویت حافظه و یادگیری سریع

تاثیر ورزش بر تقویت حافظه و یادگیری سریع
برای تقویت حافظه و یادگیری سریع ورزش کنید

ورزش کردن، یکی از رازهای تقویت حافظه و یادگیری سریع می‌باشد. در واقع، ورزش کردن بهترین راه برای افزایش و تقویت گردش خون می‌باشد و خون نیز اکسیژن و مواد مغذی به مغز می‌رساند. لذا کسانی که برنامه‌ی ورزشی منظمی دارند، بیش‌تر متوجه بهبود در حافظه‌ی بلندمدت خود خواهند شد و پس از ۶ ماه توانایی انجام عملکردهای چندگانه در آن‌ها بهبود می‌یابد. محققان ورزش خاصی را برای تقویت حافظه، مشخص نکرده‌اند اما آن‌ها معتقدند که برای بهره‌مند شدن از منافع ورزش، اصلاً نیازی نیست که خودتان را خسته و فرسوده کنید. برخی مطالعات حاکی از آن است که ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دویدن ۳ بار در هفته نیز برای این‌کار کافی است. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که حتی ۱ دقیقه ورزش سخت در روز نیز می‌تواند برای تقویت حافظه کافی باشد. پس برای کسانی که مشغله‌ی کاری را بهانه می‌کنند هم هیچ عذری در این زمینه قابل قبول نیست.

۳. به خودتان استراحت دهید

برای تقویت حافظه و یادگیری سریع هنگام مطالعه به خودتان استراحت دهید؛ خیلی از افراد عادت دارند که ساعت‌ها مطالعه‌ی بی‌وقفه داشته باشند تا سریع‌تر یاد بگیرند. اما مطالعه‌ی طولانی ‌مدت کار درستی نیست و موجب می‌شود که توانایی افراد در حفظ اطلاعات از یک نقطه به بعد کاهش پیدا کند. زمانی‌که اطلاعات روی هم انباشته می‌شوند، ذهن نیاز به استراحت پیدا می‌کند. چرا که ذهن نیز مانند بدن دچار خستگی می‌شود. همان‌طور که بدن با ورزش خسته می‌شود، ذهن نیز با ذخیره‌ی اطلاعات زیاد خسته می‌شود. پس پیشنهاد می‌شود تا به خودتان استراحت دهید و به جای اینکه مدام مرور کنید، در فواصل زمانی کوتاه‌مدت مطالعه کنید. زمانی‌که احساس کردید دیگر نمی‌توانید به متن تمرکز کنید، یک استراحت کوتاه به مغزتان بدهید. داشتن استراحت کافی حین مطالعه، تاثیر بسزایی در عملکرد مغز دارد که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد.

?? همچنین بخوانید: یک راهکار عملی برای توسعه کسب و کار شخصی

۴. برای تقویت حافظه و یادگیری سریع، ذهن را به چالش بکشید

ذهن را به چالش بیاندازید
ذهن را به چالش بکشید

آیا می‌دانید که تقویت حافظه و یادگیری سریع با دنبال کردن روش‌هایی برای به چالش انداختن ذهن، امکان‌پذیر خواهد بود؟ زمانی‌که انسان ذهن خود را به چالش می‌کشد تا به راه‌های جدید فکر کند، مغز دندریت‌های جدیدی خواهد ساخت که باعث تقویت قشر مخ می‌شوند و این امر به حفظ سلامتی مغز و تقویت حافظه کمک شایانی خواهد کرد. پازل و بازی‌های فکری بهترین راه برای تقویت حافظه می‌باشد و شما می‌توانید حتی تعدادی از این بازی‌ها را به‌صورت آنلاین جستجو کنید. به چالش انداختن مغز مسیرهای عصبی را تقویت می‌کند و توانایی‌های ذهنی بهبود پیدا خواهند کرد. یادگیری زبان انگلیسی (نه در حد تسلط)، اعداد، رنگ‌ها، روزهای هفته، جملات ساده (البته با دستور زبان درست)، بازی کلمات، یادگیری نقاشی و یا یک مهارت جدید و مواردی از این دست، قطعاً ذهن شما را درگیر خواهند کرد.

۵. غذاهای سالم بخورید!

برای تقویت حافظه و یادگیری سریع، بد نیست تغییر اساسی در رژیم غذایی روزانه‌تان ایجاد کنید. غذاهایی که می‌خورید نقش بسیار مهمی در ظرفیت مغز برای ذخیره و حفظ اطلاعات ایفا می‌کند. یک برنامه‌ی غذایی ضعیف می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به مغز برساند. بلوبری، کرفس و شکلات تلخ بهترین غذاها برای کسانی هستند که می‌خواهند حافظه‌ی بهتری داشته باشند. ماست و شیر نیز سطح هوشیاری را افزایش می‌دهند. کاهو و انگور بهترین تاثیر را در کاهش اضطراب دارند. به‌طور کلی غذاهایی که آنتی‌ اکسیدان (گروه ویتامین‌های C و E) بالایی دارند، روی حافظه تاثیرات مثبتی می‌گذارند. از جمله میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای آنتی‌اکسیدان بالا هستند می‌توان به سیب قرمز، آلبالو، گیلاس، اسفناج، کلم، فلفل دلمه و …، اشاره کرد. غذاهای پردازش شده و غذاهایی که قند بالایی دارند، باید کمتر مصرف شوند. چرا که این غذاها باعث خستگی مغز خواهند شد.

۶. رابطه مدیتیشن و تقویت حافظه و یادگیری سریع

 مدیتیشن و تقویت حافظه
رابطه مدیتیشن و تقویت حافظه و یادگیری سریع

مدیتیشن چطور باعث تقویت حافظه و یادگیری سریع می‌شود؟ زمانی‌که ذهن و حواس شما روی یک موضوع ناخوشایند متمرکز باشد، تغییر آن کار بسیار دشواری است. درواقع، مغز انسان قادر به پردازش اطلاعات زیادی در یک لحظه می‌باشد و حواس‌پرتی باعث می‌شود که نتوانید این اطلاعات را به حافظه‌ی بلندمدت منتقل نمایید. برای مثال وقتی در رابطه با یک موضوع خاص با کسی بحث و جدل می‌کنید، ذهن شما تا چند روز درگیر خواهد شد و تمرکز حواستان را از دست خواهید داد. اما آیا می‌دانید که تنها ۱۰ دقیقه مدیتیشن در روز می‌تواند قدرت ذهن را تقویت کند و در نتیجه افراد بهتر می‌توانند وقایع مهم را به ذهن بسپارند.

?? آن آکادمی برگزار می‌کند: دوره کاربرد هوش مصنوعی در فنی مهندسی

سخن آخر

در این مقاله از آن آکادمی به بررسی ۶ راهکار ساده و موثر برای تقویت حافظه و یادگیری سریع پرداختیم. حال که با این روش‌ها آشنا شدید، وقتش رسیده که از همین حالا دست به کار شده و سبک زندگی‌تان را بهبود بخشید. با وجود آن‌که بسیاری از ما عادت داریم برای ایجاد تغییر در زندگی منتظر آغاز هفته، ماه یا سال جدید باشیم؛ اما باید بدانیم که اگر سلامت و بهداشت ذهنمان در وضعیتی قرار دارد، که باید آن را بهبود بخشید، حل مشکل را پشت گوش نیندازیم و سریعا به دنبال راه‌حل بگردیم. آن آکادمی، یک آکادمی آموزش آنلاین با تمرکز بر آموزش‌های تخصصی، کاربردی و ویژه می‌باشد که بستری را برای فعالان حوزه‌های مختلف فراهم آورده تا آن‌ها را به سمت یک حرکت اقتصادی، اجتماعی و حل مسائل پیچیده‌تر سوق دهد.

در اینستاگرام

پیج ما را دنبال کنید!

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

داستان من و آن آکادمی

داستان من و آن آکادمی

تدریس موثر و اثربخش، از مهم‌ترین مولفه‌های آموزشی می‌باشد که تاثیر زیادی بر موفقیت فراگیران دارد. نتایج تحقیقات مختلف، حاکی

مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *