Search
Close this search box.

آشنایی با استراتژی میکرولرنینگ و مزایا و معایب آن

میکرولرنینگ

با افزایش حجم اطلاعات، مردم دریافت آن‌ها را به صورت کوتاه و مختصر ترجیح می‌دهند. این همان کاری است که به گفته‌ی دانشمندان باید از همان ابتدا انجام می‌دادیم. طی چند سال اخیر، یک راه‌حل جدید تحت عنوان «یادگیری خرد» یا «میکرولرنینگ» برای حل این مشکل روی کار آمده است. این ایده که از اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ وجود داشته، در چند سال گذشته بسیار محبوب گشته و در حال حاضر در بسیاری از آموزشگاه‌ها، سازمان‌ها و در برنامه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها به‌کار گرفته می‌شود. میکرولرنینگ، شیوه‌ای کاربردی و موثر برای سپردن اطلاعات به صورت سریع‌تر و آسان‌تر به ذهن می‌باشد. از این رو، روشی موثر برای بسیاری از افرادی که زمان کافی برای شرکت در دوره های آموزشی عادی و زمان بر را ندارند می‌باشد. در این مقاله از سایت آموزشی آن آکادمی به بررسی استراتژی میکرولرنینگ پرداخته و راجع به مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد.

?? همچنین بخوانید: آشنایی با استراتژی یادگیری ترکیبی (Blended Learning)

تعریف استراتژی میکرولرنینگ (Micro learning)

تعریف استراتژی میکرولرنینگ
تعریف استراتژی میکرولرنینگ

استراتژی میکرولرنینگ (Micro learning) که به آن یادگیری خرد و یا میکرویادگیری نیز می‌گویند، روشی در آموزش الکترونیک است که در آن محتوای آموزشی به بخش‌های کوچکتر و اصطلاحاً کپسولی تقسیم‌بندی می‌شود. به بیان دیگر این شیوه‌ی آموزشی، با واحدهای نسبتاً کوچک و فعالیت‌های کوتاه مدت یادگیری سروکار دارد. برای مثال فرض کنید که شما یک فیلم و یا پادکست آموزشی ۱۲۰ دقیقه‌ای در اختیار دارید. مسلماً نشستن پای این فایل آموزشی برای حدود دو ساعت، به‌ویژه برای افرادی که مشغله‌ی کاری زیادی دارند، بسیار خسته‌کننده و کسالت‌آور خواهد بود. اما کاری که میکرولرنینگ انجام می‌دهد، این است که فایل‌های آموزشی طولانی را به بسته‌های کوچک ۵ تا ۶ دقیقه‌ای تبدیل می‌کند. البته علاوه بر فیلم و صوت، محتواهای آموزشی دیگر مانند متون کتاب‌ها، جزوات، بازی‌ها و … نیز با این روش به بخش‌های کوچک و ساده‌تر تبدیل می‌شوند. برای پیاده‌سازی راحت‌تر این روش، از سامانه آموزش مجازی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از استراتژی میکرولرنینگ در آموزش

بخش اعظم محبوبیت استراتژی میکرولرنینگ به دلیل رویکرد یادگیرنده محور و همچنین توانایی آن در مکمل بودن با سایر راهبردهای یادگیری مجازی مانند یادگیری موبایلی، گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی، یادگیری تطبیقی، یادگیری شخصی‌سازی شده و … می‌باشد. بیش‌ترین توجه آموزش‌های مجازی به روش میکرولرنینگ، بر روی محتوای آموزش الکترونیکی کوتاه‌مدت و متمرکز است. از مهم‌ترین مزایای یادگیری خرد این است که ذهن انسان به‌راحتی می‌تواند با استفاده از آن اطلاعات و داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ها در خود به شکل طولانی مدت جای دهد. در ادامه‌ی این بخش به چند مورد از مزایای فوق‌العاده آموزش به‌صورت میکرولرنینگ، اشاره خواهیم کرد.

۱. استراتژی میکرولرنینگ، مناسب برای یادگیری موبایلی و همیشه در دسترس

۲. بازه‌های زمانی کوتاه در این روش آموزشی، افزایش توجه فراگیران را به‌دنبال خواهد داشت.

۳. انعطاف‌پذیری بالا؛ هم به‌صورت مستقل و هم به‌عنوان بخشی از یک محتوای آموزشی بزرگتر قابل استفاده است.

۴. استفاده از این شیوه‌ی آموزشی در مراحل مختلف یادگیری همچون پیش آزمون، درس اصلی و مثال‌ها و تثبیت

۵. جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش زمان مفید مطالعه؛ این مسئله تا حد زیادی خستگی حین یادگیری را کاهش و کیفیت آموزش را افزایش خواهد داد.

۶. راحتی در استفاده؛ این روش آموزشی انتخابی بسیار مناسب برای ادارات و کارمندان می‌باشد تا در بازه‌های زمانی کوتاه بین کارهایشان، چند دقیقه‌ای را به آموزش اختصاص دهند.

۷. استراتژی میکرولرنینگ در فرمت‌های متنوعی همچون ویدئوهای آموزشی کوتاه، پادکست، اینفوگرافی، پرسشنامه، موشن‌گرافیک، پی‌دی‌اف (تعاملی) و حتی بازی (به صورت گیمیفیکیشن)، قابلیت ارائه دارد.

۸. ارائه‌ی اطلاعات ضروری به‌صورت کاملاً هدفمند؛ در میکرولرنینگ صرفاً به ارائه‌ی مطالب ضروری پرداخته می‌شود و از مباحث فرعی فاکتور گرفته می‌شود. این امر علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، هر کپسول میکرولرنینگ را خاص‌تر می‌سازد. به‌طوری که فراگیر با انتخاب یک میکرولرنینگ مشخص، دقیقا می‌داند چه می‌خواهد و جواب مشکلش را می‌یابد.

معایب استفاده از میکرولرنینگ در آموزش

استراتژی میکرولرنینگ، باوجود برخورداری از مزایای بسیار، معایبی هم به همراه دارد. بنابراین، این استراتژی اولین و آخرین راه‌حل آموزشی که بتواند جایگزین تمامی فرم‌های دیگر آموزش آنلاین شود نیست. در ادامه به بررسی برخی از معایب یادگیری خرد می‌پردازیم.

۱. برای اهداف آموزشی بلندمدت ممکن است قطعات آموزشی کوچک که در کنار هم قرار گرفته‌اند، با هم سنخیتی نداشته باشند.

۲. در صورتی‌که میکرولرنینگ شامل طیف متنوعی از فرمت‌ها باشد، برخی فراگیران ممکن است در سوئیچ کردن بین آنها دچار مشکل شوند.

۳. کوتاه بودن بازه‌ی زمانی در این روش آموزشی، ممکن است منجر به این شود که فراگیران از پردازش کل محتوای دوره خودداری کنند.

۴. نمی‌توان مطمئن شد که فراگیران به خوبی بتوانند محتواهای خرد در این روش آموزشی را به هم پیوند دهند تا یک مدل ذهنی مناسب بسازند.

۵. از آنجایی‌که دوره‌های میکرولرنینگ بسیار کوتاه هستند، گاهی شخصی سازی میلیون‌ها قطعه از مطالب به‌گونه‌ای که هر کدام، مبحث آموزشی خاص را در برگیرند، می‌تواند بسیار خسته‌کننده یا حتی غیرممکن باشد.

۶. عدم توجه به جزئیات، گاهی به‌عنوان یک ایراد اساسی برای استراتژی میکرولرنینگ به‌حساب می‌آید؛ در بسیاری از موارد، ممکن است که یادگیری تمام مفاد آموزشی اهمیت بالایی داشته باشند و لذا استفاده از این روش آموزشی نمی‌تواند اطلاعات را به‌خوبی به افراد منتقل کند. بنابراین این روش آموزشی در مواردی که نیاز به یادگیری عمقی می‌باشد، مناسب نیست.

لزوم استفاده از استراتژی میکرولرنینگ

لزوم استفاده از استراتژی میکرولرنینگ
لزوم استفاده از استراتژی میکرولرنینگ

گفته می‌شود همان‌طور که استراتژی میکرولرنینگ امروزه جایگاه بزرگی دارد، این جایگاه بزرگتر نیز خواهد شد، چرا که به‌طور طبیعی متناسب با موبایل است و امروزه استفاده از اینترنت موبایل بر دسکتاپ غالب شده است. از این رو در آینده‌ای نه‌چندان دور، یادگیری خرد به‌عنوان بخش دائمی از آموزش مجازی خواهد شد. امروزه کارمندان در بسیاری از مشاغل پیچیده نیازمند بالا بردن دانش کاری‌ خود هستند. از آنجایی‌که اطلاعات موردنیاز آنها به سرعت تغییر می‌کند، تدریس آن‌ها در کلاس‌های سنتی و معمولی امکان‌پذیر نمی‌باشد. اما این بدان معنا نیست که آنها تمایلی به شرکت در کلاس‌های آموزشی ندارند، بلکه آنها می‌خواهند دوره‌ی آموزشی کوتاه‌تری داشته باشند و بر نظام آموزشی خود کنترل بیشتری داشته باشند. تمام این فاکتورها لزوم استفاده از یادگیری خرد را به دنبال خواهد داشت که بسیار ارزان‌تر است و علاوه بر آن متد موثرتری برای تحقق خواسته‌های آموزشی کارمندان می‌باشد.

آن آکادمی برگزار می‌کند?
آموزش کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی

سخن آخر

در این مقاله از آکادمی آموزش آنلاین آن آکادمی به بررسی استراتژی میکرولرنینگ پرداختیم و راجع به مزایا و معایب آن نیز صحبت کردیم. به طور خلاصه، سرعت بیشتر تولید و توسعه‌ی محتوای آموزشی در کنار صرف هزینه‌ی کمتر، ارمغان روش آموزشی یادگیری خرد برای فراگیران و مدرسان می‌باشد. علاوه بر آن، زمان کمتری را از پرسنل صرف می‌کند و می‌تواند در بازه‌های زمانی کوتاه بین کاری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ماندگاری مباحث آموزشی در ذهن دانش‌پذیران بالا می‌رود و آن‌ها بیش‌تر درگیر یادگیری خواهند شد و این موضوع بر قدرت علمی دوره‌ها می‌افزاید. آن آکادمی، یک آکادمی آنلاین با تمرکز بر آموزش‌های تخصصی، کاربردی و ویژه می‌باشد که در پی آن است تا بستری را برای فعالان حوزه‌های مختلف فراهم آورد تا آن‌ها را به سمت یک حرکت اقتصادی، اجتماعی و حل مسائل پیچیده‌تر سوق دهد.

در اینستاگرام

پیج ما را دنبال کنید!

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

داستان من و آن آکادمی

داستان من و آن آکادمی

تدریس موثر و اثربخش، از مهم‌ترین مولفه‌های آموزشی می‌باشد که تاثیر زیادی بر موفقیت فراگیران دارد. نتایج تحقیقات مختلف، حاکی

مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *