Search
Close this search box.

کاربردهای جالب یادگیری ماشین در دنیای امروز

کاربردهای ماشین لرنینگ

توانایی یادگیری و کسب مهارت در کارها از طریق تجربه از مهم‌ترین ويژگی‌های انسانی است. یک شخص زمانی‌که پا به این دنیا می‌گذارد، تقریباً چیزی نمی‌داند و نمی‌تواند کاری انجام دهد. اما به‌سرعت می‌آموزد و هر روز تواناتر می‌شود. ایده‌ی «یادگیری ماشین» هم دقیقاً همین است. کامپیوترهای سنتی، به‌تنهایی قادر به حل مشکلاتشان نبودند. اما سیستم‌های امروزی، به کمک یادگیری ماشین، از اطلاعاتی که در گذشته به دست آورده‌اند، یاد می‌گیرند و تصمیمات بهتری در آینده خواهند گرفت. حتماً تاکنون برایتان پیش آمده است که هنگام خرید آنلاین، پیشنهادات دیگری به‌صورت خودکار دریافت کنید. دقت کنید که این پیشنهادات چقدر هوشمندانه هستند و بسیار نزدیک به پیشنهادات قبلیتان می‌باشند. درواقع، این یادگیری ماشین است که کمک می‌کند سیستم حدس بزند که شما علاقه‌مند به خرید چه چیزهایی هستید. برای آشنایی با برخی دیگر از کاربردهای جالب یادگیری ماشین در دنیای امروز، با ادامه‌ی این مقاله از سایت آموزشی آن آکادمی همراه باشید.

۱. تشخیص تصویر، از کاربردهای جالب یادگیری ماشین

تشخیص تصویر، یکی از معروف‌ترین کاربردهای جالب یادگیری ماشین به‌حساب می‌آید که رویکرد اصلی آن، شناسایی و کشف یک ویژگی یا یک شی در تصاویر دیجیتال می‌باشد. به لطف استفاده از یادگیری عمیق به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرشاخه‌های یادگیری ماشین، می‌توان به تجزیه و تحلیل بیشتر مانند شناخت الگو، شناسایی و تشخیص چهره و بسیاری موارد دیگر پرداخت. دقت تشخیص قابل‌قیاس و حتی بهتر از انسان، قابلیت ضد مداخله و قابلیت تشخیص، استخراج و کلاس‌بندی هزاران مشخصه از چهره‌ی افراد، از مهم‌ترین مزایای استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق می‌باشد. سیستم تشخیص و شناسایی چهره، بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، قادر به شناسایی چهره‌ی افراد با دقت بسیار بالا می‌باشد. این امر موجب افزایش کارایی بیشتر سیستم‌های امنیتی و نظارت تصویری محیط از جمله کیفیت تصویر واضح و عریض می‌شود.

نمونه‌هایی از کاربردهای یادگیری ماشین در تشخیص چهره

به لطف ظهور فناوری تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، می‌توان از آن به‌عنوان راه‌حلی مطمئن و سریع برای طیف گسترده‌ای از امور همچون جلوگیری از وقوع جرم، محافظت از حوادث و سفرهای هوایی راحت‌تر استفاده کرد. البته موارد دیگری از کاربردهای جالب یادگیری ماشین در تشخیص چهره وجود دارند که در ادامه لیستی از مهم‌ترین آن‌ها را آورده‌ایم.

  • تسهیل سفرهای هوایی
  • کمک به تحقیقات پزشکی قانونی
  • یافتن افراد گمشده و قربانیان قاچاق
  • شناسایی افراد در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی
  • کمک به نابینایان برای درک بهتر موقعیت اجتماعی
  • جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری‌ها از طریق دستگاه‌های ATM
  • عدم نیاز به همراه داشتن مدارک شناسایی توسط مشتریان بانکی
  • باز کردن قفل گوشی همراه و محافظت از داده‌های شخصی در آن
  • افزایش سرعت پردازش نسبت به روش‌های دیگر اسکن یا لمس یا کارتی
  • تبلیغات هوشمندانه با ایجاد حدس‌های آموزش دیده درباره‌ی سن و جنسیت افراد
  • محافظت کردن مدارس از تهدید و خطرات و پیگیری حضور دانش‌آموزان در مدرسه
  • استفاده از شیوه‌های بیومتریک جهت شناسایی مشتریان بانکی و کاهش تخلف، جعل و تزویر بانکی

برای شرکت در جامع‌ترین دوره آموزش یادگیری ماشین از مقدماتی تا پیشرفته با استفاده از برنامه‌نویسی پایتون در آن آکادمی، کلیک کنید.

 ۲. تسریع خدمات درمانی، از کاربردهای جالب یادگیری ماشین

تسریع خدمات درمانی، از کاربردهای جالب یادگیری ماشین
تسریع خدمات درمانی، از کاربردهای جالب یادگیری ماشین

از دیگر کاربردهای جالب یادگیری ماشین می‌توان به استفاده از آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد. در پزشکی مدرن که با حجم قابل توجهی از داده‌ها کار می‌کند، ارزش تکنولوژی یادگیری ماشین به رسمیت شناخته شده است. یادگیری ماشین، روند پرسرعتی در صنعت سلامت دارد که به لطف ابداع سنسورها و دستگاه‌های پوشیدنی حاصل شده است که می‌توانند از داده‌های پزشکی برای ارزیابی بلادرنگ سلامت یک بیمار استفاده کنند. با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توان خطای پزشکی را به حداقل رساند و طبیعتاً کیفیت تشخیص بیماری بیش‌تر می‌شود. در پژوهش‌های پزشکی، پایین آمدن نرخ خطا بسیار مهم و حیاتی است. به‌ این دلیل که در واقع، حوزه‌ی پژوهش تاثیر مستقیم بر روی جان انسان‌ها دارد.

نمونه‌هایی از کاربرد یادگیری ماشین در خدمات درمانی

از کاربردهای جالب یادگیری ماشین در علم پزشکی می‌توان به استفاده از این فناوری برای تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان، دیابت و مانند آن در چند سال اخیر اشاره کرد. در ادامه دو نمونه از کاربردهای یادگیری ماشین در تشخیص بیماری‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی

در پیش‌بینی بیماری‌های قلبی از الگوریتم‌های مختلف Classification استفاده می‌شود. به این دلیل که متوجه شوند کدام الگوریتم، دقت و صحت بیش‌تری را دارا می‌باشد. برای بیماری‌های قلبی، الگوریتم‌های دیگری مثل درخت تصمیم (Decision Tree)، ماشین بردار پشتیبان (SVM)، شبکه‌ی عصبی و چندین الگوریتم هوش مصنوعی دیگر استفاده شده‌اند و نتایج آن‌ها با هم مقایسه گردیده‌اند. اما پژوهش‌های انجام شده در چندین سال گذشته حاکی از آن است که استفاده‌ی ترکیبی از بهترین الگوریتم‌های یادگیری ماشین در حوزه‌‌‌ی پزشکی موردنظر، بهترین نتایج را در بر خواهد داشت.

  • تشخیص سرطان پوست

از دیگر کاربردهای جالب یادگیری ماشین در علم پزشکی می‌توان به استفاده از آن با کمک الگوریتم‌های شبکه‌ی عصبی برای کمک به متخصصان پوست در تشخیص بیماری‌ها اشاره کرد. برای آموزش این برنامه بیش از ده هزار تصویر از سرطان‌های خوش‌خیم و بدخیم، خال‌های بی‌خطر و تشخیص مرتبط با هر تصویر نمایش داده می‌شود. سپس الگوریتم با یادگیری هر تصویر توانایی خود را برای تشخیص ضایعات بدخیم و خوش‌خیم بهبود خواهد داد. محققان معتقدند که یک نوع هوش مصنوعی و یا یادگیری ماشین می‌تواند در مقایسه با یک متخصص عملکرد بهتری در تشخیص سرطان پوست داشته باشد!

برای یادگیری مهم‌ترین الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانید همین حالا در دوره آنلاین آموزش یادگیری ماشین در آن آکادمی ثبت‌نام کنید.

۳. فروش و بازاریابی آنلاین، از کاربردهای جالب یادگیری ماشین

از کاربردهای جالب یادگیری ماشین در زمینه‌ی فروش و بازاریابی آنلاین چه می‌دانید؟ استفاده از تکنیک‌های بازاریابی در کنار هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به شما این امکان را می‌دهد تا بخش‌های مختلف از فرآیند تصمیم و خرید مشتری را به شکلی هوشمندانه بسازید. یکی از اساسی‌ترین راه‌هایی که یادگیری ماشین می‌تواند بازدهی بازاریابی را بهبود بخشد، توسط تقویت شناسایی بازار و هدف‌گیری می‌باشد. از این طریق شما می‌دانید که چه کسی را باید هدف قرار دهید تا نام تجاری‌تان را بسازد. دسته‌های مختلفی از مشتریان هستند که واقعاً به آنچه شما می‌خواهید ارائه دهید، علاقه‌مند هستند و ترفند این است که بتوانید آن‌ها را پیدا کنید. سخت‌ترین بخش ماجرا این‌جاست که در زمان درست بتوانید به شخص درست پیامی درست ارسال کنید. یادگیری ماشین در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید مشتریانتان به چه پیام‌ها، تصاویر و حتی رنگ و طرح‌بندی بیش‌ترین پاسخ را می‌دهند.

 برای استفاده از یادگیری ماشین در زمینه‌ی فروش و بازاریابی، ابتدا باید داده‌های مشتری را برای شناسایی مشخصه‌های او تجزیه و تحلیل نمایید. این ویژگی‌ها به احتمال زیاد برای نام تجاری شما منحصربه‌فرد هستند. برخی از نمونه‌ها و مشتریانی هستند که مدت‌زمان مشخصی را در وب‌سایت شما صرف کرده و یا یک مورد را به سبد خریدشان به‌صورت آنلاین اضافه کرده‌اند یا مشترکی را به لیست ایمیلتان که مربوط به بازاریابی هست اضافه کرده‌اند. با استفاده از پروفایل‌های حاضر مدل‌هایی به‌ظاهر شبیه به این ویژگی‌ها را ایجاد کرده و سپس این مدل‌ها را به چند بخش تقسیم کرده و آن‌ها را تست می‌کنید. شما فقط تبلیغات را به اندازه‌ای ادامه می‌دهید که فرضیات مشخصی را اعتبارسنجی کنید. در بازاریابی سریع و چابک به این کمپین، حداقل عملیات گفته می‌شود. این کمپین‌های با ایجاد یک حلقه‌ی فیدبک، متغیرهای درستی را که شما انتخاب کرده‌اید بهینه کرده و روی آن‌ها تمرکز خواهند کرد.

نمونه‌هایی از کاربرد یادگیری ماشین در فروش و بازاریابی

معروف‌ترین و بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین دنیا همچون آمازون (Amazon)، ای‌بی (ebay)، هارلی دیویدسون (Harely Davidson) و لیست (Lyst) همگی از کاربردهای جالب یادگیری ماشین در فروش و بازاریابی خود استفاده کرده‌اند و اتفاقاً بسیار موفق هم ظاهر شده‌اند. این فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات لازم در خصوص سلایق و خریدهای مشتریان را جمع‌آوری می‌نمایند. سپس بر مبنای اطلاعات به‌دست آمده، تجربه‌ی خرید مشتری را شخصی‌سازی کرده و محصولاتی جدید که با سلیقه وی همخوانی داشته باشد را به او پیشنهاد خواهند داد. برای مثال زمانی که مشتری برای یک کالای خاص مثل «گوشی Huawei» جستجو می‌کند، موتور جستجوی سایت، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، موارد دیگری را هم که توسط کاربران دیگر در سایت جستجو شده‌اند، نمایش خواهد داد. جالب است بدانید که فروشگاه هارلی دیویدسون با استفاده از این فناوری توانست فروش خود را دوبرابر کند و بیش از ۴۰۰درصد تقاضای بازار را بهبود بخشد.

۴. پخش موسیقی و فیلم، از کاربردهای جالب یادگیری ماشین

پخش موسیقی و فیلم
پخش موسیقی و فیلم

و اما یکی دیگر از از کاربردهای جالب یادگیری ماشین در دنیای امروز، استفاده از این فناوری در اپلیکیشن‌های پخش موسیقی و تماشای فیلم می‌باشد. در حال حاضر، بزرگترین سرویس‌های پخش موسیقی و فیلم در سراسر دنیا موفق شده‌اند تا با بهره‌گیری از ابرداده‌ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به نوعی مرزهای تکنولوژی را جابه‌جا کرده و به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست پیدا کنند. وقتی میلیون‌ها نفر در دقیقه بر روی یک موزیک و یا فیلم خاص کلیک می‌کنند، می‌توان گفت که آن سرویس به حجم غیرقابل باوری از داده‌ها دسترسی دارد. چنین سرویس‌هایی از تمامی داده‌هایی که در هر روز دریافت می‌کنند در جهت ساخت الگوریتم‌های هوشمند جدید استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند تجارب کاربری لذت‌بخشی را برای مخاطبانشان رقم بزنند.

نمونه‌هایی از کاربرد یادگیری ماشین در سرویس‌های پخش موسیقی و فیلم

در حال حاضر اپلیکیشن‌های بزرگ دنیا همچون گوگل‌پلی (Google Play)، اسپاتیفای (Spotify) و نتفلیکس (Netflix) از کاربردهای جالب یادگیری ماشین برای ارائه‌ی سرویس به کاربران بهره می‌گیرند. برای مثال، پیشنهادات سرویس گوگل‌پلی بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بوده و فاکتورهایی همچون آب و هوا و زمانی از روز که کاربر به موسیقی گوش می‌دهد را هم به عنوان یکی از اِلِمان‌های موثر برای ارائه‌ی موسیقی به او در نظر می‌گیرد. مثلاً ممکن است که به کاربر لیستی از موسیقی‌های شاد برای دوره‌همی‌های آخر هفته پیشنهاد شود، در حالی‌که برای یک روز بارانی، موزیک‌های آرام و آرامش‌بخش ارائه شود. در مورد سرویس Netflix هم باید بگوییم که درحال حاضر بیش از ۸۰ درصد برنامه‌های تلویزیونی در آمریکا با موتور پیشنهاد‌دهنده‌ی یادگیری ماشین در این پلتفرم می‌تواند یافت شود و بر اساس علایق هر ۱۰۰ میلیون کاربر به ایشان نمایش داده شود.

شاید شما هم بتوانید یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های اپلیکیشن‌های هوشمند در جهان باشید! برای شروع کافیست تا در این دوره‌های کاربردی آن آکادمی ثبت‌نام نمایید???

دوره آنلاین آموزش طراحی وب و اپلیکیشن اندرویدی با استفاده از MVC و Android Studio

دوره آنلاین آموزش یادگیری ماشین از مقدماتی تا پیشرفته به همراه برنامه‌نویسی پایتون

سخن آخر

در این مقاله از آکادمی آموزش آنلاین آن آکادمی راجع به ۴ مورد از کاربردهای جالب یادگیری ماشین در دنیای امروز صحبت کردیم و با ذکر مثال‌هایی متوجه شدید که این فناوری با سرعت قابل توجهی در حال نفوذ به تمام ابعاد زندگی بشر می‌باشد. بنابراین، علاقه‌مندان به یادگیری ماشین در همه‌ی زمینه‌های شغلی می‌توانند از آن به‌عنوان ابزاری برای ارتقای کسب و کار و حل مشکلات آنی استفاده نمایند و گامی بزرگ در جهت شکوفا شدن بردارند. آن آکادمی، یک آکادمی آنلاین با تمرکز بر آموزش‌های تخصصی، کاربردی و ویژه می‌باشد که در پی آن است تا بستری را برای فعالان حوزه‌های مختلف فراهم آورد تا آن‌ها را به سمت یک حرکت اقتصادی، اجتماعی و حل مسائل پیچیده‌تر سوق دهد.

در اینستاگرام

پیج ما را دنبال کنید!

در تلگرام

کانال ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

داستان من و آن آکادمی

داستان من و آن آکادمی

تدریس موثر و اثربخش، از مهم‌ترین مولفه‌های آموزشی می‌باشد که تاثیر زیادی بر موفقیت فراگیران دارد. نتایج تحقیقات مختلف، حاکی

مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *